Musée canadien de la photographie contemporaine, Ottawa
21 janvier - 14 mai 2000
MCPC - MUSÉE CANADIEN DE LA PHOTOGRAPHIE CONTEMPORAINE
1, Canal Rideau, Ottawa K1N 9N6
www.cmcp.gallery.ca
Henri Cartier-Bresson, Les Européens
Musée d'Art de la Ville d'Helsinki, 12 janvier - 30 avril 2000
185 photographies en noir et blanc prises par Henri Cartier-Bresson sur plus d’un demi-siècle, des années 1920 à 1998, sont exposées à Helsinki. Cette exposition est un des événements de photo.doc, partie photographique des manifestations culturelles organisées dans le cadre d’Helsinki 2000, ensemble d’événements culturels organisés par la ville pour fêter le nouveau millénaire. Cette exposition avait été présentée auparavant à la Maison Européenne de la photographie à Paris.
Meilahti Art Museum
Helsinki, Finlande
Expositions suivantes au musée d’Art d’Helsinki :
Mauno Markkula, 15 mai - 6 août 2000
Zen Master Sesshu et ses disciples, 23 août - 12 novembre 2000
La collection Bäcksbacka, 25 novembre 2000 - 25 février 2001
Double Space
Curated by A.S. Bessa
With Art Works by L.A. Angelmaker - Devon Dikeou - Kenneth Goldsmith - Jorge Pardo - Alain Resnais - Alain Robbe-Grillet - Fred Sandback - Carolee Schneemann - Lily van der Stokker
In writing, the expression “double space” is used to define the maximum standard distance between two lines in a text. Poetically, though, the term is rich in ambiguities due to the intrinsic power of the words “double” and “space.”
The exhibition Double Space will explore the ideas related to space in text, the architectural properties of writing, and the concept of text as a construction.
The notion of an architectural approach to writing, which was arguably initiated by Stéphane Mallarmé in the nineteenth century, is at the core of Martin Heidegger’s speculations on language; it informed the concrete poetry movement of the 1950s and more recently has been the material of deconstruction itself (e.g Peter Eisenmann and Jacques Derrida’s collaboration in the Parc de la Villette, in Paris). Theorists have written about the relationship between writing and architecture, the artists featured in this exhibition put it into practice.
A brochure containing an essay by A.S. Bessa will be available free of charge.
APEX ART Curatorial Program
January 6 - February 5, 2000